Halaman

Ahad, 7 September 2014

#08 Tubuh Ideal? Tidak perlu menyiksa Diri



Memiliki tubuh ideal memerlukan usaha yang keras. Ramai juga dalam kalangan kita yang menyeksa diri untuk memiliki tubuh ideal di luar sana. Sebenarnya, terdapat beberapa tips untuk mendapatkan tubuh ideal dengan mudah.

Antaranya ada seperti yang berikut :-

1. Nikmati Makanan

Nikmati makanan anda seperti biasa asalkan anda tahu waktu yang tepat untuk anda makan. Bukan dengan terlalu makan dan makan dan makan tidak henti-henti. Makan jika ketika lapar sahaja.

Maksud menikmati makanan di sini adalah makan ketika tubuh badan perlukan sahaja. Makan untuk kenyang dan tenaga.

2. Berhati-hati ketika memilih makanan di pesta

Kadang-kadang, majlis yang menjemput kita adalah waktu malam. Anda tahu bukan, malam adalah waktu yang kurang tepat untuk memakan makanan yang berlemak dan terlebih tenaga. Malam adalah waktu di mana kita tidak menggunakan tenaga yang banyak seperti pada waktu siang.

Malah, semua orang tahu bahawa..Malam adalah waktu untuk tidur. Cara terbaik untuk mengawal rasa makan yang melampau ketika di pesta adalah dengan mengenyangkan perut terlebih dahulu.

Oleh hal yang demikian, kita tidak akan terlajak makan di pesta itu.


4. Mulai Dengan Sup

Ketika makan di restoran pilih sup sebagai makanan pembuka. Hal ini dilakukan agar perut mudah terasa kenyang sehingga tidak tergoda memilih makanan lain dengan amaun yang banyak.

5. Duduk di Meja Makan

Terdapat fakta bahawa makan di depan televisyen akan mudah membuat perut merasa lapar. Biasakan diri makan di meja makan dan fokuskan kepada makan anda sahaja ketika makan agar kenyang pada waktu nya.

6. Memulakan dengan air suam.

Selain daripada sup, memulakan makan dengan minum air juga adalah salah satu tip untuk merasa kenyang. Tunggu beberapa minit selepas minum baru lah teruskan dengan menjamah makanan. Hal ini dapat membantu perut cepat terasa kenyang.

Penelitian menunjukan meneguk satu gelas air minum sebelum makan adalah sangat efektif menurunkan berat badan.

7. Jangan Simpan Makanan Manis

Jangan kerap atau kalau boleh jangan mengambil makanan yang manis.

8. Mulakan sekarang juga!

Dengan membaca sahaja tidak mungkin anda akan mendapat tubuh yang ideal itu. Maka, terus bertindak sekarang juga!

Bertindak memberikan anda keputusannya!

Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.


Tidak mahu terlepas artikel kesihatan daripada KLIK TO SIHAT? Ingin menjadi pembaca setia KLIK TO SIHAT? Sila isikan nama dan alamat email anda SEKARANG!
Nama:
Emel:
TIADA Spam. Saya sangat menghormati privacy anda.





Sabtu, 23 Ogos 2014

#07 Sebelas Kebaikan Minuman Teh Hijau atau Green Tea







Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.


Tidak mahu terlepas artikel kesihatan daripada KLIK TO SIHAT? Ingin menjadi pembaca setia KLIK TO SIHAT? Sila isikan nama dan alamat email anda SEKARANG!
Nama:
Emel:
TIADA Spam. Saya sangat menghormati privacy anda.





Jumaat, 28 Februari 2014

#06 : Fungsi serat di dalam tubuh (Part II)

Salam kesihatan buat pembaca K2S.

..sambungan daripada artikel sebelum ini #05 : Fungsi serat di dalam tubuh (Part I).

Gelatin, gum, betaglukans, dan beberapa jenis hemiselulosa memiliki kemampuan yang tinggi untuk menahan air dan membentuk cecair kental di dalam saluran pencernaan.

Situasi ini boleh melambatkan pengosongan lambung(perut) oleh makanan dan menghalang makanan bercampur dengan enzim pencernaan sehingga boleh mengurangkanpenyerapan zat makanan di dalam usus. Proses tersebut menunjukkan serat mampu menurunkan penyerapan Asid Amino dan Asid Lemak. Kedua-dua zat tersebut memberi kesan buruk terhadap sistem pencernaan dan metabolisme tubuh. Pengambilan serat yang berlebihan boleh menyebabkan cirit birit dan pergerakan peristaltik usus tidak mampu untuk membaca makanan ke bahagian akhir saluran pembuangan.

Serat yang tersumbat boleh mengakibatkan kejang pada bahagian perut. Penambahan serapan serat yang ideal ialah mengubah pola pemakanan kerana penambahan serat yang berlebihan boleh mengganggu penyerapan dan keseimbangan Kalsium, besi, dan zink, terutama pada bayi, kanak-kanak, remaja, dan ibu hamil. Resapan serat yang terlalu banyak boleh meningkatkan pembentukan gas yang merupakan hasil penapaian serat oleh bakteria. Ini akan mengakibatkan perut terasa kembung.

Selain itu, serat yang berlebihan juga boleh mengakibatkan penurunan metabolisme atau penyerapan protein dan mineral iaitu kalsium (Ca), magnesium(Mg), Zink (Ze), kuprum (Cu), dan zat besi (Fe).

Persoalan yang kerap timbul ialah berapakah jumlah serat yang sebenar perlu di ambil oleh tubuh manusia?

Walaupun pakar gizi menyarankan mengambil serat sebanyak 25-35 gram dalam sehari, tidak semua individu memiliki keperluan serat yang sama.  Pola pemakanan orang Asia Dewasa hanya 2,000 kalori dan memerlukan serat sekitar 25 gram dalam sehari. Manakala keperluan serat orang Eropah atau Amerika Syarikat yang memiliki pola pemakanan lebih dari 2,500 kalori ialah 35 gram dalam sehari. Pakar Gizi Amerika Syarikat menyarankan supaya kanak-kanak mengambil serat sekitar 5 gram dalam sehari kerana keperluan tenaga mereka berbeza dengan individu dewasa.

Kesan penggunaan serat makanan terhadap penyakit degenaratif banyak ditemui dari penelitian terhadap perbandingan di antara individu vegetarian dan mereka yang makan daging. Lazimnya, risiko individu vegetarian menghidap penyakit degeneratif seperti penyakit jantung koronari dan beberapa janis kanser adalah lebih rendah jika dibandingkan dengan individu yang mengambil daging. Individu vegetarian juga memiliki umur yang lebih panjang daripada individu yang memakan daging.


Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.


Tidak mahu terlepas artikel kesihatan daripada KLIK TO SIHAT? Ingin menjadi pembaca setia KLIK TO SIHAT? Sila isikan nama dan alamat email anda SEKARANG!
Nama:
Emel:
TIADA Spam. Saya sangat menghormati privacy anda.